الأربعاء، 20 أبريل 2011

عزيزي النحنوح .. كفاية نحنحة


لما نبص بسرعة كدة علي نجوم الغناء في الوطن العربي هانلاقي ان كل النجوم دول بيغنوا في قطاع واحد من الحياة وهو الحب وكمان واخدين قطاع من القطاع الواحد ده اللي هو حب بين اتنين (واحد وواحدة لمنع سوء الفهم) ومتمسكين بيه جداً لدرجة اننا بنلاقي واحد بقاله 20 سنة بيغني عن الحب وبالتالي تطرق لكل فتفوته عنه واستهلكه استهلاك مبالغ فيه. طيب ده واحد ما بالكم بقي بجيش من المغنيين اللي ماسكين القطاع ده ولا كأنهم انبوبة بوتاجاز في زمن بقي من النادر الحصول علي انبوبة.
لو رجعنا للراجل اللي بيغني بقاله 20 سنة للحب بين اتنين ووقفنا نفكر كدة هانلاقي انه عمل حوالي 20 البوم كل البوم فيه متوسط 8 اغاني يعني حوالي 160 اغنية (ده غير السنجل والحفلات) مما يدل ان المغني ده نحنوح كبير لدرجة انه يقضي 20 سنة من عمره يغني للحب ويلخص مشوار حياته انه اضاف للمجتمع 160 اغنية حب. بس المشكلة اللي بتظهر في هذه الملحمة النحنوحية هي نفاذ كمية الكلمات الرومانسية ما هو واحد غني 160 اغنية اكيد خلص كل قضايا الحب .. دا انا مستعد اخلص كل كلمات الحب في 12 اغنية و اسم البوم. وبالنظر بموضوعية ومحاولة لادراك القضايا اللي ممكن يتم غنائها عن الحب هانلاقي مثلا في واحد لسة عارف واحدة وعايز يشقطها ومش عارف وواحد خلاص اتعرف علي واحدة وبيوصفها علشان بيثبتها وواحد بقاله كتير ماشفش حبيبته فبيغني عن مدي انها وحشته وواحد اتعرف علي جزمة خانته او كانت قليلة الاصل او باعته علشان مقدرش يجيب لها نيش ومروحة سقف توشيبا (طبعاً ده مش هايتقال في الاغنية بس هو ده السبب الحقيقي) يعني ممكن نلخص الحب بين نقطتين هما الانسجام والندالة وهنا نطرح سؤال مهم هل الانسجام والندالة في الحب يستاهلوا 160 اغنية ؟
النوعية دي من المغنيين لما بيحاولوا يضيفوا لل 160 اغنية حب اغنية ولا اتنين عن الوطنية وعن مصر بتظهر وبشدة النزعة النحنوحية وده شوفناه بوضوح في الثورة لما كان الاعتماد في الحماس علي حاجة من الاتنين اما الاغاني القديمة زي سيد درويش والشيخ امام او المغنيين الشعبيين (underground) والناس دي فعلاً قدمت اغاني تخليك واقف قدام عدوك صلب اسد لا يهزك سلاحه ولا عنفه يعني لما تلاقي قنابل مسيلة للدموع بتترمي عليك وتتخنق منها تفتكر "قوم يا مصري مصر دايماً بتناديلك" ولما تلاقي واحد بينزف قدامك تفتكر "انزف ابكي اموت وتعيشي يا ضحكة مصر" ولما تسمع ضرب نار تفتكر "اموت يا صاحبي وقوم خد مكاني دي بلدنا حالفة ما تعيش غير حرة" لكن اللي اكيد مش هايحصل انك تبقي داخل علي عدوك وانت بتقول "مشربتش من نيلها طب جربت تغنيلها" الا اذا كنت عايز تموته من الضحك.
طيب بالنسبة لواحد فاضي يعني مش خاطب ولا متجوز ولا مصاحب ولا ليه اي علاقة بالجنس الآخر الا من خلال الزمالة والعمل يعني بعيد تماماً عن دائرة تأثير ال 160 اغنية. هذا الشخص لما يحب يسمع اغنية يعمل ايه ؟ اللي محتاجه فعلا الشخص ده انه يسمع حاجة تحمسه في مشوار حياته او اغنيه تدعوه انه يحلم ويسعي لتحقيق الحلم او اغنية يتعرف بيها علي نفسه وتصارحه بعيوبه او اغنية تخليه يواجه مخاوفه .. يعني من الآخر محتاج يسمع اي حاجة الا ال 160 اغنية وبنظرة واقعية لازم نعرف انه ما دام في مغني غني 160 للحب في حين ان الحب ده جزء صغير من حياتنا وعلاقاتنا يبقي في المقابل لازم يبقي في آلاف الاغاني عن الاجزاء التانية ومن نفس المطرب والا يبقي احنا بنبوظ دماغنا وبنغيب عقلنا وبنحصر تفكيرنا في جانب وننسي باقي الجوانب مما يحولنا في النهاية الي حفنة من النحانيح.

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق