الأحد، 6 مارس 2011

فضايح أمن الدولة ... في مصلحة مين؟


أمن الدولة هو الجهاز اللي نقدر نقول انه اسم علي غير مسمي والاسم الافضل هو فحت الدولة (وربنا اعلم باللي في ضميري) او نفخ الدولة او كل اسم يعبر عن وطن اللي بيتكرع فيه نتيجة لشربه مياه غازية لازم يتكتب في ملفه الحاجة الساقعة دي كولا ولا برتقال وحجمها واسم صاحب المحل اللي باع المياه الغازية ومورد المياه الغازية و هل المواطن اللي جنب اللي اتكرع قال له صحة ولا لا. ولو قال له صحة فهل ده يعد انتماء سياسي ام اتجاه ديني مما يستلزم البحث وراء هذا المواطن ومراقبة تليفونه لحد ما يكلمه صاحب ليه او قريب ويكون مربي ذقنه فلازم اللي مربي ذقنه ده يتراقب لمعرفه هل الذقن دي انتماء لتيار الاخوان ولا راهب في كنيسة ولا السلفيين ولا قلة نظافه ولا مش معاه فلوس يحلق و لو مش معاه فلوس يحلق فهل ده ممكن يولد عنده عداء تجاه النظام مما يجعله عرضه للتجنيد من جهات خارجية فبالتالي يقدروا ياخدوا قرار بتفجير كنيسة والصاق التهمة في هذا المواطن اللي مش بيحلق ذقنه.
كل ده ظهر بعد ما رجالة محترمين مش من بتوع "عجلة الانتاج" و "وقف الحال" و "نعم للي يديني علي قفايا" و "يا سارقني وجيبي انا فاضي اسرقني كمان وانا راضي" راحوا حاصروا مباني لامن الدولة بعد ملاحظتهم  لتدمير العاملين للملفات بعد تغيير شفيق في مصادفة لم يتحدث عنها احد من بتوع حظاظة وائل غنيم. لكن اكتر ما استفزني غير طبعا ان رابطة كارهي التحرير لسة مش مقتنعين باللي بنقوله ان ظهر في وسائل الاعلام ناس بتتكلم عن نظرية المؤامرة بشكل مبالغ فيه وبشكل لا يوجد وصف ليه غير انه غبي وساذج واجتهاد مباشر لخلق دربكة وتشكيك الناس في بعضهم وتشتيتهم واللي هايخليهم في النهاية يستسلموا لاي حد يحكم سواء صالح او طالح.
اصحاب نظرية المؤامرة قالوا عن انتشار البلطجية قبل وبعد التنحي وهجومهم علي اماكن لا قيمة لها في عالم السرقة انها بسبب الفوضي اللي تسبب فيها المتظاهرون باستمرارهم في ملاحقة الفساد وقالوا عن عدم نزول الشرطة في الشوارع حتي الآن انها بسبب خوفهم من المواطنين وبرضه السبب في ده شباب التحرير واللي بقوا الشماعة اللي بيتعلق عليها كل مصيبة تحصل في البلد حتي لو كانت طول عمرها بتحصل يعني تلاقي واحد كسر علي واحد في الشارع يقوم قايل لك "ادي الثورة يا عم" وواحد يلاقي الاتوبيس زحمة يقوم قايل "الله ينتقم من بتوع التحرير" ده طبعا علي اساس انه طول عمره بيقعد في الاتوبيس علي 4 كراسي لوحده او يمكن بتوع التحرير سابوا الميدان وراحوا يزحموا الاتوبيس علشان يضايقوا الراجل ده وخد عندك من ده كتير.
أما بقي اصحاب نظرية المؤامرة اول ما اتكشف ستر أمن الدولة سألوا بطريقة نظرية المؤامرة اللي هدفها تشكيك الناس في كل حاجة حتي لو واضحة ولو نتيجتها عظيمة وكان سؤالهم : يا تري من مصلحة مين ان ملفات امن الدولة توصل للمواطنين ويعرفوا قضايا الفساد واسماء المتآمرين واللي نهبوا البلد ويكشفوا السجون السرية والمعتقلين اللي اتسجنوا بدون محاكمة ويلاقوا الناس اللي اختفت في ظروف غامضة ويعرفوا كل وسائل التعذيب وكل فضايح الجهاز والنظام  اللي بيحاولوا يحاكموه ؟!!!!!!!!!!!!!
انا مش هارد علي السؤال ومينفعش حد يرد علي سؤال هو اصلا اجابة ومينفعش ان اوهام نظرية المؤامرة تخلينا نضيع حقوقنا وتخلينا نخسر بعض ونضيع من ايدينا الحقيقة لمجرد شكنا في مين من مصلحته اننا نعرف الحقيقة.

هناك تعليق واحد:

  1. هما بيدوروا على مين اللى ليه مصلحه وعدوا على المصايب اللى فى بقية الجملة عادى كدة؟ طب لما نوقف الحاجات دى الأول نبقى نشوف كانت لمصلحة مين ولا إيه؟؟؟؟

    ردحذف