الأحد، 24 أبريل 2011

احنا آسفين يا شم النسيم


في كل سنة وتعبيراً عن احتفالنا بعيد شم النسيم -اللي محدش عارف هو عبارة عن ايه- علي غرار لبس العيد بيشتري كتير من الناس حاجة غريبة كدة اسمها "فسيخ" ولو بحثنا عن كينونة الفسيخ هانلاقي انه محاط باسئلة كتير جداً اولها .. يعني ايه فسيخ ؟ من وحي ثقافة اللغة المصرية الشعبية هانلاقي لما واحد يرجع من شغله تعبان ومش شايف قدامه ومحتاج يستحمي لان ريحة العرق وريحة رجليه واصلين لسابع جار فبيترمي علي السرير وينام زي "الفسيخة" فيا تري مين اللي اخد الاسم من التاني ؟ وهل الفسيخ في تشابه بينه وبين الراجل العرقان ابو ريحة رجل معفنة ؟ وهل انا عادي آكل الفسيخ ده بعد معرفتي بالعلاقة ؟
تاني سؤال عن كينونة الفسيخ بتدور حول تكوينه. الفسيخ هو نوع معين من السمك بيتحط في بيئة من الملح المبالغ فيه وبتوصل وحشية البشر في انهم بيحشوا السمكة دي بالملح مما يضع احتمال وفاة السمكة باسفسكيا الاختناق .. وتفضل السمكة في العذاب الرهيب ده فترة طويلة وكل ما بتزيد مدة التعذيب بتزيد جودة الفسيخ ويصبح اكثر "فسخنة" وبعد كدة بالهنا والشفا وانا لله وانا اليه راجعون. الغريب ان في ناس مش بتقتنع ان ريحة الفسيخ رهيبة فتضيف ليها نكهة البصل علشان يبقي فعلا موت وخراب ديار.
اغرب ما قضية الفسيخ ان كل سنة يطلع الاطباء في التليفزيون يحذروا من اضرار الفسيخ والحكومة تعلن عن ضبطها مش عارف كام طن فسيخ فاسد -ده علي اساس ان في فسيخ مش فاسد- وبالرغم من كل الدعايا السلبية دي الا ان محبي الفسيخ مش بيتأثروا وبيستمروا في تناول فسيخهم وايماناً من محبي الفسيخ بالمشاركة مع المجتمع فالفسيخ ده لازم يتم تناوله في الخلاء مع رفقة انصار الفسيخ وبالتالي بتنتشر رائحة الفسيخ في هواء المدن ليتحول من شم النسيم الي شم الفسيخ. لكن المشكلة الاكبر ان الانصار بيروحوا في اماكن عامة حيث يتواجد بعض المعارضين مطلقين دفعة من الهواء الصادرة من اعماق المعدة في انفاس المعارضين مما يسبب حالات مختلفة من الترجيع او الاغماء او الهلع علي اقل تقدير .. ومن هذا المنطلق اطالب بفصل المؤيدين عن المعارضين علشان ميحصلش موقعة الفسيخ ويطلع ناس يقولوا احنا آسفين يا فسيخ.

هناك تعليق واحد:

  1. حلو المقال لدرجة أني أرفت من الريحة بتاعتة وانا لله وانا اليه راجعون

    ردحذف