الأحد، 4 سبتمبر 2011

مذكرات مهندس في العريش الحلقة الأولي : في رحاب السوبر جيت


أول ما وصلت لميناء القاهرة البري في الترجمان حوالي الساعة 7:15 سألت عن مكان الاتوبيس اللي المفروض يطلع الساعة 7:30 رد علي الموظف بكل فخر وقال لي "لا لسة ماجاش اصلاً" وبالتالي قعدت في الاستراحة اتأمل الرحلات اللي كان المفروض تطلع في ميعاد والراجل بينادي عليها بكل فخر بعد ميعاد طلوعها بحوالي نص ساعة قائلاً "اللي رايح شرم الشيخ اتوبيس 7:15" مع العلم إن الكلام ده حوالي 7:45 ساعتها بس فهمت هو ليه اتوبيس العريش اللي طالع 7:30 لسة مجاش.
بعد ما ركبت الاتوبيس واستقريت بدأت اتفرج علي الناس اللي بتقعد تظبط في التكييف من ساعة ما يطلعوا لحد ما ينزلوا فتلاقيهم كلهم رافعين ايديهم كأنهم اسري وبيلعبوا في التكييف زي ما يكونوا  بيحلبوه وكنت منتظر في أي لحظة إن السواق يعرض إعلان "حليب التكييف". في لحظة تأمل من الشباك فوجئت اللهم اجعله خير كرسي اللي قدامي بقي تقريباً علي حجري والراجل بدأ يريح براسه علي صدري طارحا ً بشكل روتيني السؤال اللي ساعتها مالوش أي لازمة "انا كدة مضايقك ؟" وانا طبعاً من باب الذوق اقول له "لأ خالص" وفي سري بقول ده علي اساس إني بقوم بدور الست الوالدة أو الحلاق بتاع سيادتك وهاغسلك شعرك.
وفي تلك اللحظة قفز شخص ما غريب الاطوار فيم بعد عرفت إنه رايح غزة ومش معاه بطاقة إنما باسبور وده كان هايسبب مشكلة عند احد نقط التفتيش بتاعة القوات المسلحة اللي بالمناسبة دباباتها في سيناء أحلي من اللي بتنزل القاهرة. المهم ذلك الشخص المريب كان زي اللي قدامي بالضبط معتبرني في مقام الحاجة وبالتالي كان بيريح علي كتفي وكان علي وشك إنه يحضنني ولما صحيته علشان يلم نفسه اداني ظهره وأخد وضع الامبرة ونام .. اكيد مكنش الوضع كويس بس احسن من وضع الامومة الي كان بيفرضه علي. وكان الجو كله غريب وزاد غرابة بعد ما احد الركاب شغل اغنية "قدري ومكتوبي" لعمرو دياب واللي ساعتها رجعتني لجو التسعينات ومصيف جمصة وبلطيم كان ناقص بس يشغل جرب نار الغيرة لوردة وداري عيونك عني و داري لعلاء عبد الخالق وساعتها كنت نزلت من الاتوبيس ورجعت بيتنا.
طول الطريق وانا منتظر اللحظة اللي حكالي عنها كل اللي راحوا العريش وهي المرور فوق كوبري السلام لكن من فرط المتعة في الاتوبيس ومع تشغيل السواق لفيلم مقلب حرامية كنوع من الترفيه نمت وكنت كل شوية انام واقوم ابص اشوف وصلنا للكوبري ولا لسة. وفي مرة صحيت من النوم لقيت منظر الطريق اتغير بنسبة كبيرة فبصيت ورا كدة لقيت الكوبري وكنا خلاص عدينا وكنت بحاول اضحك علي نفسي واقول احنا لسة هانلف ونطلعه لكني تأكدت من الحقيقة بعد ما لقطت يافطة من علي الطريق مكتوب عليها منطقة القنطرة شرق.
بعد التوغل قليلاً في سيناء بدأت اشوف حاجات غريبة أولها انواع العربيات اللي اللي اغلبها من النوع الضخم والناس اغلبها لابس جلاليب غير حبة جمال من حين لآخر وهنا شكيت إننا نكون دخلنا اراضي المملكة السعودية لكن راح الشك بيافطة مكتوب عليها مرحباً في شمال سينا. اغرب حاجة شفتها إن فجأة لقيت عربية ميكروباص بوكس زي اللي موجود في ناهيا والطوابق الناحية التاني وبتنزل واحد قعدت ابص العربية دي جت منين ؟ طب الراجل ده نازل هنا يهبب ايه ؟ طب بيدفع اجرة نظير ايه ؟ ده وصل لنهايته والمفروض يحتفظ بكل قرش علشان ينفعه في الضياع اللي نزل فيه. زادت دهشتي لما شفت ملعب كورة مجهز بأرضية ترتان واجوال بشبك بس مفيش أي حاجة حواليه غير ظهور نخلة واحدة منفردة وسط الصحراء يعني بإختصار الدنيا كانت بتدل علي إنفصال النشاط عن السبب.
بعد حوالي 5 ساعات في الصحراء وصلنا لما يسمي الاستراحة اللي شفت فيها طيور الحمام بحجم الفراخ وانا اصلاً افتكرتها في الاول طاووس. مكنش عندي مبرر انزل الاستراحة لكني قلت اهو اغير قعدة الكرسي وأول ما نزلت لقيت واحد بدوي بيتكلم في التليفون بيقول "هوي" قمت لفيت وطلعت الاتوبيس تاني وفضلت فيه لحد ما نزلت قدام الفندق اللي هاقعد فيه أول اسبوع بعد كدة ربنا يسهل. الخلاصة كانت رحلة ممتعة لكني لا أظن إنها هاتفضل ممتعة مع تكرارها رايح جاي كل شوية وده اللي خلاني مزعلش قوي إن فاتني منظر الكوبري لأني كدة كدة هاعدي عليه كتير والجايات اكتر من الرايحات.
انتظروا الحلقة الثانية : مفيش دي في دي ؟

هناك 3 تعليقات:

  1. دمها خفيف وده بيحصل احيانا كتير و احنا مسافرين فى الاتوبيس

    ردحذف
  2. عجبني اوي العشم اللي الناس لسه فيه برده ووضع الأنبرة اللي الراجل خده ده مش مصلحتك يحصل كتير ابقي خد معاك كمامه بقي بعد كده استعدادا لاي هجوم ممكن يحصلك من صاحب الوضع ده هههههههههههه


    اسماء طارق

    ردحذف
  3. بالتوفيق يا حوده والله مشوار الالف ميل يبدأ من خطوه وبامر الله دي تكون خطوه جميله ودمها خفيف زيك ويراضيك ربنا ويجبر بخاطرك وحتتوفق اطمع بكرم الكريم فعلا اسلوب ساخر رائع يصلح فعلا لسيناريوهات احسن من المكتوبحاليا بالسينما وفقك الله وسدد خطاك واسعدك في كل خطوه واسرخاطرك بكل صالح دعواتنا لك يااعز الابناء ياجميل الخق خالتك سكينه

    ردحذف