الأربعاء، 1 أغسطس 2012

جريمة الطموح


بعد صراع طويل مع أفكار راسخة في المجتمع المصري وبعد تجارب مختلفة في أماكن مختلفة مع نوعيات مختلفة من البشر لقيت إن أفضل تفسير لمعاناة أصحاب الطموح في مصر هو إن المجتمع المصري بيعتبر الطموح جريمة يستحق المجرم اللي يرتكبها إنه يتعرض للإحباط والسخرية والفشل والشماتة. الطموح جريمة في مجتمع اعتاد علي المألوف والتكيف معاه حتي لو فيه أخطاء فادحة. الطموح جريمة في مجتمع مبرمج علي إن الواحد ﻻزم يلاقي شغل ويكوِّن نفسه ويتجوز ويخلف علشان يموت وهو محترم بين الناس حتي لو كان المقابل إنه يعيش حياته كلها في شقاء ونكد. الطموح جريمة في مجتمع مؤمن إن مفيش حاجة اسمها اشتغل الحاجة اللي بحبها ﻷنه شايف إن ده دلع وإن الشغل حاجة والمزاج حاجة تانية. الطموح جريمة في مجتمع بيعتبر أقصي نجاح في العمل إن الواحد يسير في خطوات ثابتة ويتدرج في المناصب علشان لما يطلع معاش يبقي اسمه مدير. الطموح جريمة في مجتمع مقياسه الوحيد للشغل هو الفلوس حتي لو كان المقابل خسارة الحياة الشخصية والاجتماعية وتقصير الراجل في حق أهله و تربية عياله. الطموح جريمة في مجتمع بيقيس نجاح الشخص بقدرته علي شراء عربية أحدث وشقة أرقي وإنه يدخل عياله مدارس لغات حتي لو كان الشخص ده عمره ما أضاف لباقي المجتمع أي شيء أو حتي شغال شغلانة تافهة. ببساطة الطُموح جريمة في مجتمع غير طَموح.

لو فكرنا في الموضوع من ناحية تانية هانلاقي إن طبيعي جداً يكون جريمة ماهو مجتمع أصبح عاجز عن الحلم طبيعي إنه ينبذ الحالمين. مجتمع فقد ثقته في نفسه طبيعي إنه يهزأ من ثقة الآخرين في قدرتهم علي التغيير. مجتمع شايف في الركود والقبوع في قاع البشرية إستقرار طبيعي إنه ينظر لكل مُطالب بالصعود علي إنه مجرم. مجتمع عاش عمره بمبدأ هذا ما وجدنا عليه آباءنا طبيعي إنه يرفض إن أي حد يبقي له وجهة نظر خاصة ويعتبره تمرد ويحاربه لحد ما يفشل إذا لزم الأمر. مجتمع وهم نفسه بالحياة طبيعي إنه يدفع الآخرين للموت. مجتمع استسلم للفشل طبيعي إنه يتمني الفشل للجميع علشان مايحسش بخيبته.

علي العموم كل الكلام ده مش فارق معايا ومستحيل اتأثر بمجتمع بشوف فشله في كل حاجة حواليا , مجتمع بيسمي الأحلام أوهام , والتغيير فتي , والرؤية فذلكة , والاستقلالية تمرد , و وجهة النظر فلسفة فارغة. كان ممكن أسمع كلام المجتمع لو كان مجتمع ناجح قدر يبهرني بإنجازاته لكن لما يكون مجتمع فاشل والأدلة يشوفها الكفيف يبقي غباء مني لو مشيت وري تعليماته ومن الآخر لو وجهة نظري ورؤيتي هايوصلوني للفشل فيسعدني جداً إني لما أفشل اكون فشلت بطريقتي وأنا بحاول أنجح.

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق