الخميس، 25 نوفمبر 2010

يا فهلوية .. ايه يالالالي

الفهلوة بقي لغة العصر وهي المهارة الوحيدة المطلوبة علشان تعيش مرتاح بس المشكلة لما كل الناس تتفهلو مش هايبقي في معني ولا تميز للفهلوة علي رأي توفيق الدقن في الشيطان يعظ "اما كل الناس هاتبقي فتوة .. امال مين اللي هاينضرب؟! " وبعدين من ساعة ما الفهلوة نزلت شعبي وبقت في ايد الكل زي الموبايلات وهي حالها مبقاش زي زمان ... ياااااه ايام الخير لما كان الفهلوي بيتقال عليه ده بيلعب بالبيضة والحجر ويبقي نصاب عظيم وبيعرف يشتًغل ناس كتير. لكن الصيني من الفهلوة تلاقيه عبيط وغبي غباء مباشر.
يعني لما اروح لفكهاني واقول له كيلو موز يا ريس يقوم يدخل في تجربة فاشلة من الفهلوة ويقول لي ايه 2 كيلو يا استاذ قمت عامل عبيط وقلت له لا يا ريس كيلو واحد بس قال لي طيب .. قطع ووزن فلقيته بيقول لي بقول لك يا باشا طلعوا كيلو ونص تمام ؟؟ انا طبعا حسيت بسيول السذاجة بتمطر علي من عينيه وسرحت للحظات وقلت لنفسي يعني هو الفكهاني اللي اغلب شغلته انه يوزن اتلخبط وطلع غصب عنه وبكل دقة نص كيلو زيادة وبعدين هو منتظر مني ايه اقول له .. ياه يا ريس دي اشارة من ربنا اني لازم اخد كيلو ونص يلَا علي البركة!! حاجة تحرق الدم.
ولما سواق نص نقل نتفق معاه علي الطريق والحمولة والاجرة وييجي لما نوصل يبدأ بكل محبة يساعد في التخلص من الحمولة وتيجي تحاسبه تلاقيه يدخل هو كمان في تجربة فهلوية هابطة الآداء ويقول انه مش عاجبه  الحساب ده بالرغم من ان دي الاجرة المتفق عليها وبتكون الحجج عبيطة قوي يعني يقول اصل مكنتش فاكر ان السكة طويلة كدة .. اللهم اجعله خير السكة طولت عن ما كان متخيل حتي لو حصل دي مشكلة خياله المحدود ما هو اكيد المحافظة مش هاتلحق تطول السكة واحنا ماشيين فيها وسبب تاني يقول اصلي نزلت معاكم الحمولة وكنت ممكن اسيبكم تنزلوها لوحدكم .. يعني هو كان حد توسل اليك تنزل معانا وبعدين انت عملت كدة علشان تمشي بسرعة مش اكتر .. و في كل المحاولات دي بيستخدم سيف الحياء ضد الزبون بانه يفضل يزِن علشان تتكسف وتنجز في الوقت اللي هايضيعه لو فضلت تفاصل معاه –مع انه موضوع منتهي من اساسه- وبرضه علشان تتقي شر الفضيحة اللي هايعملها لو مخدش الاجرة اللي هو عايزها وعلي فكرة مهما زودت ليه في الاجرة مش هايرضي. 
وغير النماذج دي في نماذج كتير جدا حوالينا لمحاولات فاشلة للفهلوة اللي فعلاً هيبتها راحت وحالها بقي لا يسر متفهلِو ولا متفهلَو عليه والبيضة والحجر اختفوا ودلوقتي البيضة بقت مصنوعة من الحجر تبقي ايه المهارة في اللعب بيها ؟؟

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق