الاثنين، 5 مارس 2012

للمحشي وجوه كثيرة



حاولت أكتر من مرة إني أسخر من تصريح وزير التموين الدكتور جودة عبد الخالق لكن قدراتي المحدودة حالت دون السخرية من كلام هو اصلاً مسخرة. سيادة الدكتور طالب الشعب بعمل المحشي بلسان العصفور كبديل عن الأرز اللي حصته قلت في التموين وده يدفعنا للتساؤل حول إمكانية عمل المحشي باللسان عصفور وعن المصدر اللي منح الدكتوراه لسيادة الوزير وطبعاً موضوع رسالة الدكتوراه اللي أظن إن له علاقة كبيرة بمحشي الشعوب.

ممكن ناخد التصريح ده بحسن نية علي أساس إن الوزير حب يخفف عن المواطنين اللي كانت مشكلتهم متركزة في صعوبة شراء اللحوم بلونيها وتحولت إلي النقص في حصة الأرز وإن كان ده له جانب إيجابي بحيث دلوقتي محدش هايفكر هايعمل إيه جنب الرز. ممكن ناخد الموضوع علي إنه نكتة أو ألشة ورغم إعتراض أغلبنا علي توقيت التصريح إلا إن ده أحد خصائص الألشة .. دايماً بتكون في وقت غير مناسب وبتسبب الآلام والعداء تجاه المصدر.

لكن إحقاقاً للحق وبدون أي تحامل لازم نعترف بقدرة المسؤولين علي التصرف صحيح هم دايماً بيلجأوا للشعب ويحملوه المسؤولية بس ده برضه نوع من أنواع التصرف. وبعدين فيها ايه لو استغنينا عن الرز واستخدمنا بداله لسان عصفور .. ده حتي هايكسر الملل وهايضيف إثارة لحياتنا وهايبقي كل مواطن شغوف إنه يروح بيته علشان يجرب محشي اللسان عصفور سواء كوسة أو بدنجان أو حتي كرنب و ورق عنب. ممكن نعمم التجربة علي كل أنواع الرز يعني نعمل حلة لسان عصفور بالشعيرية ونجرب اللسان عصفور بالملوخية وكفتة اللسان عصفور بالصلصة ونحلي بلسان عصفور معمر أو لسان عصفور بلبن. لازم يبقي عندنا مرونة ومانمسكش في خام معين في الأكل ويبقي عندنا استعداد إن لو حصل مشكلة في اللسان عصفور نستغني عنه ونعمل محشي مكرونة.

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق