الثلاثاء، 4 سبتمبر 2012

من أكل العيش ما قتل


من أشهر الجمل اللي بنسمعها لما حد يبقي مضطر يتحمل ظروف شغله هي "أكل العيش مر" لكن من وجهة نظري في حالات بيكون فيها أكل العيش قاتل ومش بس بيقتل فرد إنما بيقتل مجموعات. أكل العيش قاتل لما يجبر صاحبه إنه يسافر ويروح يبني حياة جديدة في مكان جديد مع ناس جديدة وتتحول كل حياته (اللي قبل السفر) لمجرد ذكري وعلاقته بكل الناس اللي عرفهم تبقي زي ألبوم الصور , يزورهم ويشقر عليهم من عالمه البعيد ويقعد يفتكر الايام والمواقف والأهل والصحبة لحد ما يوصل لآخر الالبوم فيقفله ويرجع تاني لحياته الحقيقية لكن ﻻ بيقدر يعيش في الصور وﻻ الصور بتقدر تعيشه أيامها تاني.

الواحد لما بيسافر علشان ياكل عيش فهو بيسيب أهله ويتحول ليتيم مقطوع من شجره مع إنه عنده عائلة تهتم بيه ويهتم بيها يقف جنبهم ويقفوا جنبه يبادلهم المشاعر ويحس بوجوده كإنسان. الواحد لما بيسافر بيسيب اصحاب عمره اللي قضي معاهم ايام يمكن مكنتش أحلي أيام لكنها أهم أيام , شالوه في شدته وكان سندهم لما احتاجوه ويوم ما حب يهيس علشان مايفرقعش من التعب هيسوا معاه فقدر يكمل حياته. الواحد لما يسافر ممكن يسيب وراه زوجة ويمكن اوﻻد , يعني بيتحول الزواج اللي هو سكن وطمأنينه ومشاركة إلي مجرد حبر علي ورق والاولاد اللي عاش يحلم بيهم بيسمع عنهم من امهم وساعات يشوف صورهم من ضمن الصور اللي في ألبومه لكنه برضه بيفقد التواصل معاهم.

كتير اتكلم عن غربة المسافر لكن مش كتير بيفكر في اللي بيسيبهم. يعني مش كتير اللي بيفكر في أم وأب شقيوا السنين وضحوا براحتهم علشان يفرحوا بابنهم وفي النهاية سابهم واتحول لذكري تطل كل زمن بأجازة قصيرة وكأنهم بيزوروا دار أيتام , بعد سنين كان هو محتاجهم فيها بيغيب في الوقت اللي بقوا هم محتاجينه فيه لكنهم ابداً مش بيعتبروا ده عقوق ﻷنهم عارفين إن أكل العيش مر و ﻷن دي طبيعة الاب الام اللي هم الوحيدين اللي بيتمنوا ﻷبنائهم الخير حتي لو خد من نصيبهم من السعادة والراحة. الزوجة اللي مبقتش عارفة هي متجوزة وﻻ مطلقة وﻻ أرملة وﻻ ايه النظام , مش عارفه الظروف هاتتحسن ويبعت لها وﻻ يمكن حتي يرجع وﻻ الحال هايطول , مبتبقاش عارفة لحد امتي هاتكون الام والاب وراجل البيت وسته في نفس الوقت , مبتبقاش عارفة مين هايمشي كلامه عليها .. جوزها اللي مش موجود ؟ وﻻ ابوها زي زمان ؟ وﻻ اخوها ؟ حالة من الحيرة من أمر العلاقة اللي اتحصرت في مكالمة تليفونية أو دردشة علي النت , يعني من الآخر مبتبقاش عارفة هل جوزها ده موجود وﻻ تخيلي. الصحاب اللي اتعودوا علي وجود صاحبهم وشاركوه الحلوة والمرة وبقوا مع بعض شلة يعني مجموعة في كيان واحد بيكمل بعضه وخروج أي حد منهم بيصيب المجموعة بالخلل ويمكن كمان تنتهي المجموعة دي بالتفكك ويخسروا كل المزايا اللي كانوا بيحصلوا عليها وهم شلة وتتحول حياتهم لحياة صخرية مافيهاش مكان للترفيه وسرعان ما ينفجروا.

المعادلة في منتهي التعقيد ومن المواقف اللي في كل الحلول محدش يقدر يلوم حد وفي كل الاحوال هاتخسر ﻷن في النوع ده من أكل العيش السؤال بيكون .. أفضل وأموت جوعاً ؟ وﻻ أسافر وأموت نفسياً ؟

هناك 3 تعليقات:

  1. طبعا الاختيار صعب بس اظن انه المجتمع المصري اعتاد علي هذا الامرو اصبحت فكرة السفر او الغربه خارج دايرة التاثير لانه انت بتعملها عشان تعيش وتعيش غيرك :( للاسف الواقع مرير ومافيش حل

    ردحذف
  2. وفى شغل بتبقى فيه غريب وانت فى بلدك و مش لاقى وقت تعمل حاجة تانية و بتتفرج على اللى بيخصل فى البلد أو مع أصحابك أو حتى مع العائلة كأنه فيلم لا يمكنك تغيير أحداثهز و بتقعد تسأل نفسك هل لما تتغير ظروف الشغل هتقدر ترجع للحياة تانى ولا هتبقى اتعودت على المشاهدة؟

    ردحذف
  3. جيت على الجرح يا محمود

    ردحذف