الاثنين، 17 سبتمبر 2012

إزاي تعرف إنك حِشري



يقال إن الحِشرية هي الفضول لكني اختلف تماماً مع وجهة النظر دي ﻷن الفضول هو الرغبة في المعرفة اللي هاتضيف للإنسان وتخليه افضل وعنده خبرات أكتر وتجارب يستند إليها في حياته, أما الحِشرية هي السعي للحصول علي معلومات مش هاتقدم وﻻ هاتأخر وبيكون الدافع فيها مش المعرفة والتعلم إنما التدخل فيما لا يعني الفرد تحت شعار "أهو غلاسة كدة" ولو سألت حد طب انت عايز تعرف المعلومة دي ليه هاتكون ردوده مالهاش معني زي "يعني .. أهو الواحد يعرف" أو مثلاً "يا أخي من باب العلم بالشيء" وبعض الشخصيات اللي بتعتبر التدخل في حياة الآخرين حق دستوري ردهم هايكون "يعني انت هاتخسر إيه لو قلت لي"

في نظرية بتقول إن الحشِرية وسيلة تواصل إنساني من خلال تبادل المعلومات غير الهامة كنوع من المشاركة لكن النظرية دي وإن صحت بين المعارف والأحباب فهي أكيد مش صحيحة مع واحد كل اللي يجمعك بيه كنبة في ميكروباص وبعدها غالباًَ مش هاتشوفه تاني وبفرض إن الشخص اللي بيمثل لي عابر سبيل في حياتي عايز يتواصل إنسانياً فده مايدهوش الحق إنه يفرض علي التواصل ويحشر نفسه في حياتي.

بمراجعة شريط حياتي وملاحظة الناس اللي حواليا لقيت إن في اسطمبات للحِشرية وفي مواقف معتادة بيظهر فيها الانسان الحشِري اللي بيضعف قدام حِشريته أول ما يمر بيها وعلشان الواحد يمنح نفسه شهادة الحِشرية الفخرية ﻻزم تتوافر فيه شروط معينه فالإنسان بيكون حشري :

1- لما حد يجيله تليفون ويقوم يتكلم فأول ما يرجع يسأله : مين ؟
2- لما يكون راكب عربية وتعدي جنبه عربية تانية يقوم باصص علي الناس اللي فيها وساعتها ممكن يلاقي واحد حشري في العربية التانية وهو كمان بيبص عليه
3- لما يقعد جنبه حد معاه كتاب أو جرنال أو موبايل يبص معاه ولو الكتاب دراسي يسأله هو في سنة كام
4- لما يقابل حد يعرفه في الشارع يسأله : رايح علي فين كدة ؟
5- لما صاحبه يقول له إنه بيحب واحدة فيسأله : اسمها إيه ؟ حتي لو مايعرفهاش
6- لما صاحبه ينفصل في علاقة يفضل يسأله : ليه ؟ إيه اللي حصل ؟ حتي لو صاحبه تمسك في كل مرة بالرد الدبلوماسي "محصلش نصيب"
7- لما يبقي واحد صاحبه عمال يكلمه عن شغله وهو مفيش في دماغه غير سؤل واحد .. يا تري بيقبض كام ؟ بيقبض كام ؟ بيقبض كام ؟ … كام كام كام ؟
8- لما يبقي واحد قاعد جنبه ومركب سماعات يقوم يركز معاه قوي علشان يعرف بيسمع إيه ولو صاحبه ياخد منه سماعة ويكتشف بنفسه

المواقف السابق ذكرها هي من باب التجربة الشخصية وكل واحد يراجع نفسه بقي ويشوف هو أنهي طرف .. الحِشري أم المحشور عليه مع ملاحظة إن دخولك لتدوينه عنوانها إزاي تعرف إنك حِشري قد يكون في حد ذاته دليل علي شيء ما 

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق