الثلاثاء، 7 فبراير 2012

ساكتين ليه ؟


ليه الشعب بيتفرج علي محاكمة مبارك وهو علي يقين إنها مسرحية ؟ ولو سألت أي حد تفتكر مبارك هايتحكم عليه بإيه يقول لك انت بتحلم ولو سألته تفتكر الفلوس هاترجع هايرد بتلقائية بنفس الرد .. انت بتحلم. طب لما هم عارفين إن كل الكلام ده كدب يعني هم واصلين لنفس النتيجة اللي وصل لها الثوار يبقي ليه لما بيطالبوا بمحاكم ثورية يعارضوهم ويقولوا لازم محاكمات عادية علشان فلوسنا ترجع ؟!!

ساكتين ليه ؟
ليه مصدقين إن في مؤامرات خارجية وإن مفيش أي مؤامرات داخلية مشترك فيها المسؤولين عن حكم مصر من أتباع مبارك المخلصين ؟ ليه مصدقين إن شياطين أمن الدولة ربنا تاب عليهم وبقوا من الأبرار لمجرد تغيير اسمهم ؟ ليه نسيوا اقسام التعذيب وامين الشرطة ملك الشارع والبلطجي اللي ماسك الموقف ومحدش يقدر يكلمه لأنه متعين من القسم ؟ مفيش حد من الشعب إلا وعارف إن كل البلطجية معروفين للداخلية مش بس المسجلين خطر أنما كمان الصيع والحشاشين الصغيرين اللي نصهم شغال مرشد بيجيب القضايا للباشا لحد عنده وأي مأمور قسم أو حتي أمين شرطة لو قلت له علي الحادثة ومكانها وهو مغمض هايقول لك مين اللي عملها ومع ذلك طالقين كلابهم علينا علشان نبوس ايدهم يرجعوا و رغم إن الشعب عارف كل ده إلا إنه بيطالب بعودة الأمن وبيهاجم اللي يتكلم عن إعادة هيكلة وزارة الداخلية مع إنها محتاجة تفوير مش بس إعادة هيكلة.

ساكتين ليه ؟
ليه بيشوفوا الدقيق بيتهرب قدامهم من الفرن وكل اللي يعملوه إنهم يزاحموا علشان يلحقوا العيش قبل ما يخلص بعد تقلص كمية الدقيق ؟ ليه شايفين صاحب مخزن الانابيب بيدي السريحة بالعشر انابيب لحد ما تخلص وبدل ما يمنعوه يقوموا يضربوا بعض علشان يلحقوا اللي اتبقي ؟ وليه اصلاً ساكتين علي بيع  الانبوبة بأغلي من سعرها ؟

ساكتين ليه ؟
ليه بيصدقوا اللي طول عمره كان بيكدب عليهم ويغيبهم عن الحقيقة ؟ ليه نسيوا اللي وقف قدام الظلم ايام ما كانوا هم بيخافوا منه وجايين النهاردة يتهموه بالتآمر ؟ ليه اتخلوا عن أجمل ما فيهم وقبلوا بأخلاق طول عمرهم بيكرهوها ؟ ليه بقوا يسمعوا عن ناس ماتت فبدل ما يتألموا يفتشوا في نوايا المقتول ويسيبوا القاتل ؟

زمان الشعب كان بيسكت علشان مكنش في فايدة من كلامه ولو كان إتكلم كان راح ورا الشمس لكن دلوقتي احنا في ثورة ومفيش مبرر للسكات وخصوصاً إن في ناس في الشارع بتطالب بكل اللي الشعب كان بيحلم بيه , ساكتين ليه ؟ خايفين ؟ طب خايفين من ايه ؟ خايفين من تحقيق الحلم ؟ ولا عايزين كل احلامهم تتحقق وهم بيمارسوا حياتهم الطبيعية ؟ عايزين نتيجة بدون دفع ثمن ؟ عايزين غيرهم يدفع الثمن وهم ينبسطوا ؟ طب علي الاقل يسيبوا اللي هايدفع الثمن يدفعه بدون ما يشتموه ويخونوا ويتهموه بالبلطجة أو التغييب. في ناس كتير بتقول ميدان التحرير لا يمثلني وده شرف لميدان التحرير اللي مش بيقبل بأي ظلم واللي بيرفض التعايش مع الفساد واللي بيرفض إنه يضحك علي نفسه بإن الاصلاح قادم في حين إن كل المؤشرات بتقول عكس ده واللي بيرفض إنه يسيب الجاني ويمسك في المجني عليه واللي بيرفض إنه يضرب الشعب في بعضه علشان لقمة ويسيب الحرامية اللي بيسرقوا بقية الرغيف اللي يكفي الشعب ويفيض .. عالعموم كل واحد حر في إختياره و مايهمنيش حتي أعرف هم ساكتين ليه.

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق